Konceptudvikling

Vinformation

Din guide til vin i dagligvarebutikker

Intro

Projektet er udarbejdet ud fra en personlig interesse omkring vin og følelsen af manglende information om vin i dagligvarebutikker. 

Projektet er udarbejdet som en fiktiv løsning der skal afhjælpe problemstillingen.  

Processen

Projektet blev kørt med frameworket QISH.

QISH er udviklet af underviserne på Digital Konceptudvikling på KEA og tager udgangspunkt i Dobbelt Diamond frameworket. 

Q = Questioning
I =Insight
S = Solution 
H = Handover

Projektet er ligeledes drevet af inspiration fra Design Thinking og en iterativ tilgang.  

Problemformulering

Hvordan kan der udvikles et digital koncept, der imødekommer forbrugernes behov for information når de vælger vin i dagligvarebutikker, så de kan tilgå den på en let og tilgængelig måde? 

Roller

User researcher, Visuel designer, User Experience designer, Prototyping 

Personlige mål

Questioning // Discover // Divergent

Brugerundersøgelser

Jeg starter projektet med at undersøge om andre har samme problem som jeg selv og dermed om der er efterspørgsel efter en løsning. Der foretageres brugerundersøgelser og desk research til at finde ud af så meget om brugerne, markedet og konkurrenterne som muligt. 

Spørgeskema

I denne fase udfører jeg en kvantitativ spørgeskema undersøgelse, der giver mig data til at fastlægge en efterspørgsel og understøtter valg af personer til interview. 

Interview

Jeg foretog 9 semistrukturede interviews, hvor formålet var at få dybere indsigt i hvor respondenternes motivation, informationsøgning, behov, pains og belyse evt. konkurrenter.  

Insight // Define // Konvergent

Analyse af indsigter

I næste fase bearbejder jeg de indsigter jeg har indsamlet. Her søger jeg at gruppere enslydende svar og organisere data for at få et overblik og indblik i indsigterne og kunne finde og indsnævre en målgruppe. Her anvender jeg bl.a. SMUK-modellen, der fortæller om et segments størrelse, mulighed for bearbejdning og konkurrencesituation i segmentet. 

Målgruppen til projektet bliver generation X. 

Vigtigste indsigter
Persona

Jeg udviklede derefter en persona for at sætte ansigt på målgruppen og have noget at holde projektet op mod videre i processen. 

Personaen er baseret på forudgående research, spørgeskema og interviews. 

Value Proposition Canvas

For at samle op på målgruppen og personaens jobs, pains og gains. Udviklede jeg at value proposition canvas. Herunder ses Customer Profile. 

Udarbejdelse af Value Proposition foregår senere i processen men for at kunne sammenholde de to dele er det placeret herunder. 

Brugerrejsen

Brugerrejsen er lave ud fra personaen. 

Brugerrejsen viser hele hendes rejse fra hvordan hun tænker at hun skal have vin og til efter vinen er serveret. Den bygger på hendes pains og gains. 

Brugerrejsen kortlægger ikke hvordan løsningen ser ud, da denne endnu ikke er fastlagt i processen. 

Yderligere metoder til udarbejdelse af koncept

Til at udarbejde konceptet og gennemarbejde det indhentede materiale er der bl.a. brugt Business Model Canvas og SWOT til at undersøge hvordan en forretningsmodel til løsningen kunne se ud. Derefter foretages en SWOT analyse til at danne et overblik over løsningen strategiske position. 

Solution // Ideate // Divergent

Idegenereing

Projektet bygger på manglen af nem tilgængelig viden omkring vin i dagligvarebutikker, som er undersøgt i Insight fasen. Her blev det valideret, at der er flere, der flere med samme problem, og at en app kunne være løsningen på disse. Da 71,3% af respondenterne fra spørgeskemaet svarer ja eller måske til, at de ville benytte en app med information om vin i dagligvarebutikker. Med udgangspunkt i at løsningen med sikkerhed skulle være en app, kunne idégenereringen begynde.

Kreative processer

For at kunne skabe den mest ideelle løsning, blev der gjort brug af flere forskellige kreative processer. Indledningsvis var dette brainstorming, Walk and Talk samt Mindmapping.

Wireframes

Idégenereringen er grundlag for udarbejdelsen af den endelige løsning og der blev herefter udarbejdet wireframes. Disse wireframes vil være grundlag for den klikbare prototype.

Jeg startede med at tegne mulige løsninger i form af wireframes på papir, da dette gav mig mulighed for at afprøve mange layouts og placering af elementer før jeg begyndte at fokusere på detaljerne i en high fidelity prototype.  

Herunder ses de muligheder der arbejdes videre med i protoypen. 

Handover // Implement // Konvergent

Prototype og test

Konceptet

Løsningen er en app kaldet Vinformation. Vinformation indeholder information om vine fra dagligvarebutikker, så brugeren nemt og hurtigt kan finde indhold om de vine, de gerne vil købe.

På Vinformation skal brugeren bl.a. kunne: 

Prototype

Prototypen er en high fidelity prototype udviklet i Adobe XD. Prototypen er første udkast til hvordan løsningens flow, layout og visuel design kan se ud. 

Arbejdet med prototypen slutter her og resterende er tanker om videre arbejde. 

Test

Efter at have udviklet første udkast af prototypen vil jeg teste den. Jeg ville foretage en usability test f.eks. en Think aloud test. Her skal brugeren forsøge at navigere i systemet ud fra opgaver mens de taler højt om hvad de oplever. En måde at finde problemer ved designet. 

Jeg derefter rette prototypen til efter den nye viden. Hvis det viser sig at der er større fejl og mangler, ville jeg kigge tilbage til en tidligere fase og undersøge nærmere. 

Denne proces vil jeg køre iterativt. 

Overlevering

Når et projekt er klar til implementering og overlevering til udviklertemaet, ville jeg sikre at de kunne bruge min prototype til se specifikationer med de rette farvekoder mv. og passede i stil med brand identiteten. 

Refleksioner